Chokladtårta till mamma & mormor

I dag har vi firat två otroligt viktiga kvinnor i mitt liv. Min mamma & min mormor som fyller år med fyra dagars mellanrum och självklart bakades det en tårta för att fira dem. Mammas favorit är choklad så självklart blev det en tårta med chokladtema och denna gången valde jag att inte täcka den med sockerpasta. Jag valde att göra en mindre tårta, så jag använde mig av min minsta springform som är 18 cm, eftersom vi bara var 6 personer. (mer än halva tårtan blev ändå kvar men vi hade ätit en supergod middag precis innan så man var inte hungrig)
 
Tårtan innehöll:
Två stycken chokladbottnar. Den hade nog gått att dela i tre men jag safe:ade och valde att bara dela den den på mitten. I mellan hade jag ett tjockt lager med jordgubbsgrädde (hårt vispad grädde med mosade jordgubbar i). Tårtan spackalde jag med chokladsmörkräm med cream cheese i, sedan gjorde jag swirls med en sprittser med samma chokladsmörkräm på kanterna. Blommor och skyltar är gjorde i sockerpasta och jag stylade den även med några silverkulor.
Jag är inte så duktigt på just choklad då jag tycker att det lätt blir vädligt mäktiga bakverk. Men den här var lite lättare tack vare den goda jordgubbsgrädden. Men ändå väldigt chokladig och väldigt god. Jag måste dock jobba lite mer på både spritsteckniken och sockerpastan. Ser fram emot nästa bakomgång, undra vad det kan bli måntro!
 
0 kommentarer publicerat i Tårtor
Taggar: chokladbotten, chokladsmörkräm, chokladtårta, jordgubbsgrädde, sockerpasta